En større rehabilitering av Pangalana-kanalen hadde sitt offisielle startskudd sist helg. Det var president Andry Rajoelina som stod for dette. Allerede i presidentvalgkampen i 2018 lovde han å sette i stand denne unike kanalen på Østkysten av Madagaskar. Kanalen strekker seg 654 kilometer fra havnebyen Toamasina til Farafangana.
Det foreløpige målet er å gjøre det mulig på nytt å ferdes med båter de 428 kilometerne mellom Toamasina og Mananjary. Mye mudd og slam må hentes ut ved hjelp av spesiallagde gravemaskiner.
I flere år har det blitt kommunisert at den marokkanske kongen Mohamed VI ville gi støtte til dette prosjektet. Det har imidlertid ikke blitt noen endelig avklaring rundt et mulig samarbeid med marokkanerne, og nå vil ikke det gassiske statsoverhodet vente mere. Det er satt av penger i det reviderte statsbudsjettet, og målet er å gjøre ferdig dette viktige rehabiliteringsarbeidet i løpet av et halvt år. President Rajoelina satte ord på dette i sin tale: «Vi kan ikke vente mere. Vårt lokomotiv må komme i gang, slik at utviklingen av Øst-Madagaskar kan få fart».
Pangalana-kanalen består av masse elver og innsjøer, foruten menneskeskapte kanaler, i relativt kort avstand fra Det indiske hav. Mindre kanaler ble bygd av Merina-styret allerede før den franske koloniperioden. Det var imidlertid den franske guvernøren Joseph Gallieni som fikk æren for å etablere en lengre sammenhengende ferdselsåre. I en periode etter andre verdenskrig ble det også gjort mye arbeid med å utbedre og forlenge denne kanalen. Siste opprenskning skjedde så langt tilbake som i 1988.
Omlag tre millioner mennesker bor langs kanalen, og denne ferdselsåren representerer store muligheter for turisme og transport av jordbruksprodukter og fisk. Her kan turistene reise gjennom trivelige landsbyer, møte andre reisende i enkle kanoer og oppleve en fantastisk biodiversitet. Ved noen av innsjøene er det også praktfulle sandstrender. Ferieopphold på Ambila Beach eller på Hotel Palmarium litt sør for Toamasina kan anbefales.
I en periode fra 1996 hadde Det Norske Misjonsselskap en egen misjonsbåt som fraktet norske og gassiske medarbeidere i evangeliserende tjeneste til mindre landsbyer mellom Mananjary og Nosy Varika.
AMB 16.09.19 / bakkekontakten.com