Det er vanlig at statsoverhoders nyttårstaler inneholder et tilbakeblikk på større begivenheter i det året som har ebbet ut, medfølelse overfor de som har hatt et tungt og krevende år, og gode ønsker for det nye året. Alt dette var også med i nyttårstalen til president Andry Rajoelina. I tillegg var årets tale en oppramsing av det presidenten mener at han og hans regjering har lyktes med i det foregående året, og en presentasjon av visjoner og planer for 2021.
Presidenten mener at Madagaskar har lyktes bedre enn mange andre land i bekjempelsen av Covid-19, samtidig som han innrømmer at nedstengingen av samfunnet har hatt alvorlige sosio-økonomiske konsekvenser for det gassiske folk.
På plussiden nevner presidenten ellers følgende:
- Mere enn 50% reduksjon av okserøverier de siste to årene (fra 57.997 stjålne okser i 2018 til 25.454 i 2020), og ordensmaktens vellykkede bekjempelse av kidnappinger (kun ett registrert tilfelle i 2020)
- Etablering av nye fabrikker i et samarbeid mellom det offentlige og det private (blant annet innen produksjon av mel, sukker og pasta)
- Bygging av ti nye sykehus, foruten en rekke nye skole-og idrettsanlegg
- Innvielse av det rehabiliterte dronningpalasset og tilbakeføring av en rekke kulturhistoriske skatter fra det nittende århundre fra Europa til Madagaskar
- Igangsettelse av store veiprosjekter på strekningene Ambilobe-Vohemar, Moramanga-Ambatondrazaka, Taolagnaro-Vangaindrano og Toamasina-Foulpointe
Større prosjekter i 2021:
- Byggestart i Tana Masoandro, «Solbyen», på det gamle Nasa-området i Imerintsiatosika. Øylekene i Indiahavet skal etter planen arrangeres her i 2023
- Etablering av bybane i Antananarivo
- Veiprosjekter: Ambanja-Antsiranana, Taolagnaro-Ambovombe, Vohipeno-Farafangana og mellom Befandriana Atsimo og Manja. Videre lover presidenten å starte arbeidet med en ny motorvei mellom hovedstaden Antananarivo og havnebyen Toamasina (via Ambatondrazaka).
Avisen L’Express stiller spørsmål ved realismen i endel av presidentens løfter. Det påpekes at skatte- og tollinntektene har vært lavere enn planlagt i 2020, og at det kan bli vanskelig å få støtte til større prosjekter fra det internasjonale samfunn i kjølvannet av Covid-19-pandemien. Det skal imidlertid sies at regjeringen allerede har gjort avtaler om flere større veiprosjekter.
AMB 02.01.2021